Zeven misvattingen over MPN (aangevuld met wat clichés)

“Netwerken, dan sta je tussen mannen in grijze pakken.”
Vroeger ja. Mannen met sigaren die elkaar aan werk hielpen. Maar dat is anno 2017 niet meer het geval. Zeker bij MPN niet! Netwerken heeft alles te maken met (cliché 1) delen en gunnen. Je ontmoet bij MPN ondernemers die het leuk vinden om elkaar op weg te helpen en met elkaar mee te denken.

Wij zeggen altijd; “Kom niet om iets te halen, maar om iets te brengen.”  Want, (cliché 2) “Wat je geeft krijg je terug.”

“Ik heb gekeken op jullie ledenpagina, bij MPN komen geen ondernemers die iets toevoegen aan mijn netwerk.”
Kijk. Een beginnend kapper kan dan misschien niet direct iets betekenen voor je bedrijf, maar je moet als (we noemen maar wat) ICT-specialist toch ook geknipt worden?

“Ik heb er niet zoveel uitgehaald als ik dacht.”
Ook dit hebben wij regelmatig gehoord. Dat betreuren wij ten zeerste. Echter, als je denkt dat je na één keer netwerken meteen een opdracht kunt scoren dan moet je wel een hele handige Harry zijn.

Netwerken gaat namelijk over (cliché 3) het opbouwen van een relatie. Mensen moeten jou leuk vinden, je gaan waarderen en vertrouwen in je krijgen. Jou en jouw verhaal gaan onthouden. Zodat als ze jouw dienst nodig hebben, ze als eerste aan jou denken.
En daar heb je geduld voor nodig.
Er zijn netwerken met vakgenoten waar het verboden is om over werk te praten. Zelfs daar (of juist) worden er na een jaar opdrachten heen en weer geschoven.

Kortom: als er een band is, als je elkaar leert kennen, dan pas wordt het effectief. Dat is ook de reden dat wij werken met een lidmaatschap. Een lidmaatschap geeft namelijk commitment, en dat werpt uiteindelijk zijn vruchten af..

“Social media en visitekaartjes pff zo niet mijn ding.”
Kwaliteit voor kwantiteit (cliché 4) die we graag even aanhalen. Social Media is handig, wij maken er ook dankbaar gebruik van. Maar wij zijn van mening dat het toevoegen van mensen pas echt effectief is als je diegene ook in real life hebt ontmoet.

“Oh MPN is zo’n netwerk dat je achterlijk vroeg moet opstaan en dat je verplicht bent om te komen.”
Nee, wij verwachten dat je thuis ontbijt, dat doen wij ook. Wij verzorgen wel koffie (en thee). Om 09.00 uur beginnen we. Mag je om 11.00 uur weer naar huis (of aan het werk). Oh, en dan hebben we nog vier tijdstippen waarop je kunt netwerken, klik je even op onze agenda?

“Dat tijdstip is voor mij écht niet haalbaar!”
Als er iets is wat wij de afgelopen drie jaar bij MPN geleerd hebben, is dat het ideale tijdstip van netwerken niet bestaat. (Dat is geen cliché toch?)

Het (tijdstip) moet bij je passen. Dat is ook een reden dat wij netwerkactiviteiten op verschillende tijdstippen organiseren.
En wat betreft de verplichte aanwezigheid: wij verplichten niemand. Je moet er immers wel zin in hebben en we zijn je moeder niet. Maar het is gewoon het meest effectief als je er (vaak) bent. (En dat was cliché 5).

“Er zit al een fotograaf in jullie netwerk”
Wij worden niet zo bang als er meerdere ondernemers zijn die dezelfde diensten aanbieden. Mensen kiezen namelijk niet voor zomaar een fotograaf, maar voor de persoon die de foto maakt. Dat geldt natuurlijk voor iedere beroepsgroep. Je kunt elkaar versterken, wij zien harstikke veel mooie samenwerkingen ontstaan!

Kortom;

Netwerken is contact maken. Vragen stellen. Luisteren.
En bij MPN wordt er veel gelachen. Want bij MPN mag het naast nuttig en informatief ook gezellig zijn!

Zoek een netwerk uit waar jij je prettig voelt. En hou dan vol! Dan zal je zien dat netwerken niet moeilijk is, maar zelfs leuk wordt en je netwerk ook echt voor je gaat werken!

We hopen je snel eens te zien,

Want cliché 6:
Het werkt!